★ Mamma till 4 pojkar & livet på landet ★

Min tid på neo när Theo föddes + förlossningsberättelse

Tror inte riktigt ja har berättat om tiden efter att Theo föddes o de närmsta månaderna.. Varför vet ja ej men jag mådde ju dåligt o kände att ja bara ej orkade det o sen glömdes det bort.. Går inte en dag då jag tänker tbx på den tiden, va ja kunde gjort annorlunda o så.. Men å andra sidan så hade kanske inte gjort ngt annorlunda för det..

O ja har även glömt att skriva en förlossningsberättelse.. Tror nog dte är dags ett år för sent ;)

Kommer lägga in va barnmorskorna skrivit i journalen.
Theo va beräknad till den 17 februari enl rul

7 Januari 2013
20:00 Vattnet går hemma, men bara lite ja trodde först ja kissat på mig eller att det va en kraftig flytning..
Ja duschade o fixade iordning bb väskan ifall det nu va dags, la mig i soffan o kände några småvärkar, men inget som blev värre.. Vi gick o la oss o ja sov sådär den natten, småvärkar som kom o gick.
 
 
8 Januari 2013
O vid fem så vakna ja o sambon med o vi bestämde oss för att åka in, ringde förlossningen o de sa åt oss att komma in då det är 5 veckor för tidigt, annars hade man stannat hemma o väntat på värkar..
Klockan sex ringde vi sambons mamma o sen kom hon för att passa Kewin.
08:07 vecka 34+1, så blev vi inskrivna på förlossningen. De undersökte mig o huvudet va fortfarande ruckbart.
10:09 Läkaren undersöker mig o konstaterar att det troligtvis är vattnet som gått.. Ul visar att bebis ligger med huvudet nedåt o högervänt. moderkakan ligger högt bakåt.. 
Får även ligga med ctg igen då bebis haft lite knas rytm.. 
10:52 cgt kopplas igen o nu ligger bebis rytm helt ok :)
11:15 Känner ja mer molvärk men inte mer.
12:15 så antecknar de att ja känner mer styrka på sammandragningarna.
15:50 cgt igen för o kolla så allt ser bra ut o kolla de värkar som kommer. som sen kopplas bort efter en timma.
18:30 så har de flesta värkarn försvunnit o ja försöker sova lite o sambon åkte hem te sonen.
20:43 så kopplas ctg igen för o kolla allt.

De fortsätter även ge medicin för att bebisens lungor ska mogna fortare.. o detta med jämna mellanrum

9 Januari 2013
06:30 så går en del av slemproppen, men inte mkt smärta. 
09:30 öppen 2 cm o livmodertappen utplånad 50%, tas även beslut att sätta dropp så värkar kan komma igång.
09:40 dropp sätts :)
10:01 avbryter droppet då en annan läkare vill dubbelkolla så det verkligen är vattnet som gått så de ej startar det för tidigt. Men det bekräftas nästan direkt att det va vattnet som gått.. o droppet sätts in igen..
10:36 startar de droppet igen
11:46 ökas droppet då ja ej känner ngt. 
13:00 görs en undersökning  o ja e öppen 2-3 cm, droppet fortsätter de höja.
14:00 nu kommer ja upp ur sngen o provar gåstolen för o se om det händer mer om ja rör på mig, men ja känner av mer när jag ligge sill i sängen.. 
16:30 så tar de hål på hinnorna,o droppet sänks te nästan lägsta.. Värkarna börjar komma direkt o mera o göra ont.
17:20 så får jag lustgas/syrgas 40/60
18:10 nu vid denna tiden så ber ja om eda då ja har super ont, andas fortfarande lustgas som hjälpr bra men ej fullt ut.. De börjar förbereda det
18:20 eda hinns ej med då det går för fort fram
18:25 så börjar krystvärkarna 
18:33 så föds älskade Theo, 2415gr o 45 cm lång. ♥
sprack inget o inge stygn o allt gick bra :)

20:13 så flyttas lillpojken över te neonatal o vi fick in brickan med goda mackor o ja fick duscha..
Allt känndes så konstigt då vi nu va ensamma utan Theo, 
20:38 så kom vi till bb o ja fick komma till rummet där ja skulle komma sova den kommande veckan..

Mattias åkte hem efter att sagt "hej då" till Theo o ja gick in till honom på neo där han undersöktes o de hade då satt sond, o skulle nu ta prov, de skulle sticka honom i huvudet.. gick ej så bra, men till slut kunde de det.. sen så kom ja även ihåg att han kräktes.. men då av att han fått för mkt sockerlösning..
O detta kom han göra efter varje gång han fått det..

Stod o bara studerade min lilla kille o till slut gick ja o la mig då de skulle sköta om honom där o koplla upp honom.. Han hade då sond, och va uppkopllad till en maskin som mätte hans hjärtrytm mm.. 
Denna maskin hörde man larma hela tiden, men ej fårn bara Theo utan från alla barn, för dne larma då de kanske lagt sig fel eller annat knas.. ;) Men även om deras hjärtan slog fel.. 
 
Sov rättså bra den natten o de ja gick in innan frukosten för o säga god morgon te Theo o se hur det va med honom. o den första natten så pumpade ja inte utan det fick ja lära mig nu hur man skulel göra.. så det fick man göra va tredje timma i en veckas tid.. jobbigt men det gick.. så man fick ju inte så mkt vila fast att man ej ammade.. o imon att ja sen börja amma honom så satt man först o amma honom det han orka , sen skulle han äta i sonden resten.. o ibland så pumpa ja först o sen mata honom.. ja det sin tid, kommer ihåg att på nätterna, men även på dagarna så kunde man under tiden man satt o mata lilla med sonden så kunde man sitta o somna till i de sköna stolarna de hade där på avd 17. O varje gång man kom dit så satt hela gänget där, eller ja alla de som hade barn där... blev ju så att alla bebisarna skulle ha mat samtidigt för att sköterskona skulle slippa mata hela dagarna ;) Visst det gjorde vi mammor med, men alla barn va ej lika friska som Theo.. o vissa föräldrar va ju tvugna att vila lite eller åka hem te andra barn.. 

Jag sov först tillsammans med en tjej som hade fått en flicka o som då mådde bra, de va alltså ej på neo utan det va ja som hade ett rum på bb avdelningen då alla rum på neo avd va fulla.. 
O kommer ihåg att hon hade problem, det va hennes första barn o hon visste ej hur hon skulle amma, eller hur hon skulle byta blöja.. 
Tex när hennes bebis hade bajsat ner hela sig så fick hon nästan panik.. så här i efterhand så tycker man ju synd om henne men rätt roligt är det ändå ;) O kommer oxå ihåg att det va en skrikig bebis hon hade så fast att Theo ej va hos mig första natten så fick ja ej sova så mkt för det, o när ja hade honom på rummet så väckte hennes bebis honom.. för hennes va vaken mkt medan Theo va trött pga han föddes så pass fr tidigt, så han sov nästan hela hans första vecka ;)

Sen flyttade hon ut o in kom en tjej som även hon hade fått en liten kille för tidigt.. han föddes dagen innan Theo o va mkt mindre o mådde lite sämre, men de va födda i samma vecka.. Vi kom att bli vänner o "passade" varandras pojkar när den andra hämtade mat eller skulle på toa.. ;) En härlig tjej. :) SOm ja än idag har lite kontakt med på facebook :)

Träffade många andra tjejer , det va en mkt trevlig avd.. jag trivdes men ändå inte.. mådde så dåligt dåjag ej fick ha besök o inte fick åka hem.. det va en mkt jobbig tid.. man grät en hel del kan ja erkänna..känslan går ej att beskriva om du ej upplevt den sj..

Theo blev snabbt av med larmet på magen som ersattes av ett mindre så ja kunde förlytta honom lättare o han blev även stark så han rev bort sonden i näsan :p
Dagen innan vi till slut fick åka hem så rev han ut den igen o då bestämde de sig att han skulle få va utan då han går upp i vikt så pass bra o äter bra från mig :)
 
Vi kom hem från bb o sambon fick åka te dagis för o hämta hem Kewin som blev överlycklig att träffa mamma o lilla Theo ♥ Som ja saknat stora hjärtat..

Den närmsta tiden framåt kan jag tyvärr ej berätta om då jag mådde som i en dimma.. Kommer ihåg lite saker med hjälp av bilder, Theo hade ont i magen o ja mådde så dåligt av det.. han fick svamp på tungan o fick till slut konstaterat att han är mjölkallergiker.. så jag fick sluta amma o ge honom mjökfritt.. en stor sorg då ja verkligen velat amma längre.. Jag mådde så pass dåligt att jag ej ville ha Theo längre, vkände att allt bara va skit.. en hemsk tid.. Åkte in till psykakuten o pratade med dem då ja ej orka mer o fick prata där o vi bestämde då att ja skulel först prata med min vct.. men samma dag så åkte vi te akuten med theo då han bara skriker.. o fick då konstaterat svap på tungan o han mjökkallergi.., blev inlagda o det va superjobbigt.. ja som då redan mådde dåligt började gråta o berättade detta för alla o den natten hade de Theo hos sig på barn avd då jag mådde skit o skulel få sova o Theo bara skrek.. de hade en kämpig natt med honom o kom in med honom till mig på morgonen då han bara fortsatt skrika men blev sen tyst när han kom te mig ♥ Kändes lite bättre.. Mattias o kewin kom in o hälsa på, även svärmor kom ♥ det betyder mkt att de hjälpte mig.. vi fick iaf va där 2 eller 3 nä'tter.. kommer faktiskt ej ihåg o har dte ej nerskrivet då ja mådde som ja gjorde..
 
vi åkte hem o ja fick prata med vct o fick till slut tabletter utskrivet.. lugnande, o antideprissiva.. lugnande hjälpte men ej de andra som ja slutade med efter nå¨gra dagar då ja bara blev värre.. vågade ju knappt gå utanför dörren.. hemskt.. men bara en vecka efter vi kom hem från sjukhuset med theo så fick han hög febe så in te akuten o de satte sond på honom då han åt mkt dåligt o hade hög feber som ej gick ner med feberdämpande.. 
Vi blev inlagda på infektion barn avd som är stängd avd.. så fick ej ha besök eller lämna rummet.. 
Jobbigt o ja sov där en natt men theo han bara fortsatt skrika o fick ej ordning på hans mage helt o hållet o vi kämpa, hade en sköterska som fick komma in varje gång han skulle matas då jag mådde dåligt.. o det ej gick. han bara skrek så fort han skulle äta.. Åkte hem efter första natten o tias fick sova där med honom de kommande två nätterna.. jag sov hemma med kewin, mamma, pappa o svärmor va där hemma när ja kom hem ♥ o då äntligen förstod alla att jag faktiskt inte mådde bra.. tror nog att många bara trott det vart ngt annat.. vet ej.. men kommer iaf ihåg att ja kände mig ensam.. hade inte min familj här som ja då hade behövt.. men de jobbar ju o så.. 
men det gick iaf bra till slut.. tias kom hem med theo o där efter så fortsatte han bli frisk, ja pratade med en psýkolog o tog åmgest dämpade tabletter så fort ja kände att ett "anfall" på g.. komemr ihåg en gång ja va på stan med mamma med pojkarna o bara pga att mamma fick sin mat lite senare än mig o kewin åt sakta så fick ja nästan panik då ja bara ville hem.. men förstår idag att det va att ja ej mådde bra..

minns även en gång då vi åkte te mina föräldrar men va där bara ngn timma sen kom ett anfall o ja mådde skit o vi fick åka hem.. detta va dagen innan vi åkte te psykakuten för o prata med dem.. 
 
de kommande månaderna va jobbiga.. fick ett "återfall" då pojkarna fick vattkoppor o vi skulle flytta.. men dte gick snabbt över, även ett till då ja hade min syster med familj på besök då det blev för rörigt o bara för mkt.. men gick oxå snabbt över som tur va..
kan även haft ngt där efter men annars är dte lugnt.. va även orolig ang alla sjukdomar, o speciellt magsjuka o hur ja skulle klara vintern men efter ja lyckats ta mitt körkort så har allt bara blivit bättre :)

O nu har ja haft mitt körkort sen november :) Theo blev nyss 1 år, min lilla kille ♥ 
Vi önskar även ett syskon te Kewin o Theo, hoppas ju på en tjej allihopa, men blir superglada för en pojke till ;)

Livet gick bra till slut.. ♥♥

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0