★ 3 barnsmamma & gravid med nr 4 ★

Vecka 31 ♥

Och 10 veckor kvar "plus, minus 2 veckor" ;)

Magbild kommer senare då sambon får hjälpa till o fota magen då det blir knasiga bilder ;) O den "lilla" kameran hittar ja ej..

Min graviditet - BF Sön 17 feb 2013

Din graviditet startade Mån 14 maj 2012.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Mån 28 maj 2012 (ägglossningen).

Du är på dag 211 av 280. (75,4%).

 
Du är i vecka 31.
Du har gått 30 fulla veckor och fulla dagar (v30+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Sön 17 feb 2013 
Du har 69 dagar kvar till beräknad förlossning.



Kroppen: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär.
Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av till exempel stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som exempelvis att gå i trappor och bära tunga saker.
Om du har extra tungt arbete kan du ha rätt till gravidpenning (tidigare havandeskapspenning) från och med nu. Du ansöker om gravidpenning hos försäkringskassan. 

Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan åtta centimeter i diameter och fötterna knappt sex centimeter. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0