★ Mamma till 4 pojkar & livet på landet ★

Amning

När ja fick Kewin så ville jag amma o kämpade av o till i 3 månadre, jag pumpade, försökte amma, o gav ersättning. 
Hade ej tillräckligt med mjölk, o kewin va dålig på att "ta" bröstet. Mådde oxå dåligt i en period när ja ammade honom o avbröt det o sen börja ja igen, men dte gick som sagt aldrig fullt ut då ja ej hade tillräckligt för att han skulle gå upp i vikt o han som sagt ej tog "rätt" tag. 
 
Ångra efter att ja ej kämpade mera o tänkte att med nästa barn ska jag kämpa.
 
Sagt o gjort ja har kämpat i 2 veckor med amningen, har pumpat o så då gett honom mat i sonden.
Hade mkt mjölk efter kanske 3 dagar o ja kämpade med att amma honom, eller rättaresagt han kämpade med att kunna amma o ej somna, o somna dte gjorde han pga att han är för tidigt född..
Men ngn gång i förra veckan börja den hemska känslan komma som ja hade glömt bort ja hade när ja amma Kewin, en känsla som gör att man bara vill börja gråta o just då känns allt för jävligt , men så fort man tar bort barnet från bröstet så försvinner den o man mår bra, likaså när ja pumpar så får ja den hemska känslan.
Nu denna gången har ja sökt mera på detta o det är tydligen väldigt vanligt o det "kallas" amnings depression, så efter mkt om o men o velande fram o tbx de senaste dagarna så bestämde ja mig igår att jag slutar att amma helt, jag fortsätter pumpa lite så ja ej får ont i brösten, men hade ja kunnat hade ja slutat med det med då ja oxå mår dåligt av att pumpa. Men det går ju ej. Så lite jobbigt får det va tills det sinar.
O Theo har fram till nu bara fått bröstmjölk förutom på sjukhuset då han fick i början lite ersättning innan ja kom igång med min mjölk. 

Kanske att jag kommer försöka amma om ngn vecka eller dagar, det vet jag ej, får se hur jag känner då, men jag tycker att hellre att jag mår bra psykiskt o orkar ta hand om barnen o allt annat runt omkring o mår bra än att kämpa med amningen o må dåligt. Det orkar ej jag i längden o det kommer ändå troligtvis göra så att mjölken sinar. 
 
Så , så ser det ut nu. Amma som ja så gärna ville göra, vill göra ger ja upp.. Är det ända rätta just nu. 
Är kanske många som anser ja ska kämpa mera men mår man dåligt så går det ej, hade det bara varit för att han ej orkar äta riktigt så hade ja ju kämpat mera, men men.. iaf nog om det..




Idag eller rättare sagt ikväll 18:33 har vi haft vår älskade Theo hos oss i hela 2 veckor, tänk att vi fick träffa honom 6 veckor för tidigt. ♥

Nya bilder kommer senare, har några stycken, men sladden till kameran har fått fötter ;)
Tror sambon flyttat på den ;)

Längtar till helgen då vi troligtvis får besök av min älskade syster med familj.
Har saknat dem o vill ju visa upp vår andra prins ♥ O träffa lite folk, är ju trist att bara sitta hemma, så längtar tills vardagen går tillbaka till det normala o varmare väder, bättre tider så RS viruset försvinner bort.. 

Kewin är såklart världens bästa storebror o han älskar sin lillebror över allt annat ♥
Ska gosa, klappa o bara va hos honom hela tiden. De två bästa pojkarna ♥ eller tre ♥ ;)
Hans humör blir bättre o bättre, alltså lugnare o lugnare för var dag som går.
Skönt då det va kämpiga första dagar, o speciellt då man sj va trött..

Hundarna bryr sig ej om lill pojken utan han blev direkt en i familjen, Zima gillar honom lite extra då hon gärna kommer när honom när hon kan. Likaså kisarna, det går bara bra, Rambo har redan legat o sovit jämte Theo i spjälsängen.

O ang sömnen här hemma, ja, Tias o Kewin sover i samma säng som innan, men snart ska Kewin få börja sova i sin egna säng, vi tar en dag i taget. Theo sover gott i sin spjälsäng o sover faktiskt mkt lugnt förutom när han är vaken efter matningarna på natten, o inatt blev det i två omgångar, byter blöjan innan matningen om det är bajs, annars får den va, men bajsar han oxå under matningen så blir det ju blöjbyte efter o då vaknar han,
o man får va vaken ;) Eller han ligger i sin säng men ligger o småpratar ;)
Kan ta upp till 3 timmar o nästa matning innan han bestämmer sig för att somna om :) Sötnöten. 

Min vikt är helt ok efter fl, vet ju ej exak hur mkt ja vägde när han föddes, men nu står den iaf på 88 ungefär, så är hellt nöjd, vägde ju 85 när ja blev gravid. O magen den har försvunnit mkt snabbare nu än med Kewin. 
Och idag är tänkt ja ska ta första promenaden, antingen blir det med barnvagn eller utan men då med Zima. Får se va ja gör, o börjar med en runda på under 2 km då ja nästaintill suttit still hela grav o ja fortfarande känner av foglossningen. Nu ska ja tbx te en vikt ja kan va nöjd med o siktar egentligen til iaf 70 kilo, men börjar med att vågen ska stå på under 80 o sen tar vi det som det kommer tills ja kommit igång med träningen. Ska oxå försöka tänka på maten lite, har ju colan som min last , mat äter ja mkt mindre då min aptit ej är den bästa. O godis är ej så gott längre men så va det under grav med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0